Subotica vintage

Onaj koji traga za ostacima prošlosti u Subotici, svedok je nemilosrdnog uništenja materijalnog nasleđa koje ne spada u ahitekturu i umetnost ali priča priču o prošlim vremenima i daje šarm određenom prostoru.

To pomalo čudi, jer u isto vreme su veoma popularne replike starih predmeta ili onih koji podsećaju na prošle epohe.

Recimo, u Gift šopovima su veoma  tražene stare reklame stranih proizvoda. Od onih koji su čuveni kao Coca cola pa do nekih za koje ne znamo ali su im reklamne table likovno dopadljive.

Ipak, najveću vrednost ima ono što je domaće, pre svega zato što toga ima vrlo malo. To najbolje znaju kolekcionari ili oni koji su sačuvali po nešto i to drže daleko od očiju javnosti. Tek po neki zanatlija ili ugostitelj iskoristi ove predmete u javnom prostoru, za šta su i stvoreni. Jedna mala kolekcija starih emajliranih tabli nalazi se u bašti Stare pizzerije, a od nedavno se i jedna stara “firma” vratila posle 30 godina na svoje mesto.

Berbernica u Štrosmajerovoj ulici otvorena je 1939. godine. Stari berberin Bruno je radio sve do svoje 85. godine, a kada se povukao, za njim je ostala tabla na kojoj je natpis Muški frizer (Férfi fodrász) i slika elegantnog muškarca sa urednom frizurom. U dnu je i potpis autora (Horvath), kakav je bio manir  firmopisaca nekad.

Bila je godina 1982. kada je berbersku praksu tu nastavio Josip Ćakić. Može biti da ovakve frizure više nisu bile moderne osamdesetih pa je on tablu odneo kući i okačio na zid. Trideset dve godine kasnije, Josip je vratio ovu staru tablu na svoju berbernicu.

cakic josip

muski frizer

DSC_0523

 

Poslednja uspomena na Samoizbor

samoizbor subotica

patria

Iako nam reklame danas rasipaju pažnju na hiljadu i jedan segment i praktično dovode do “slepila za reklame”, antikni primeri grafičkog dizajna imaju sve veću vrednost. U poslednje vreme raste interesovanje za period socijalizma. Iako su logotipi i reklame iz tog vremena bili često veoma jednostavni i uprošćeni, oni su uglavnom pratili trendove iz velikog sveta. Neka od tih grafičkih rešenja su preživela do danas i predstavljaju klasik.

pionir subotica vintage

Socijalistička preduzeća i trgovine su trajale pola veka i njihovi simboli su se građanima duboko urezali u svest. Danas, kada ih više nema, oni nikako ne mogu da se zaborave.

suboticke firme

 

Preuzeća kao što je subotički Dekor, bavila su se firmopisanjem i kreiranjem vizuelnih prezentacija preduzeća. Često su i same firme angažovale za takve poslove nekog od svojih talentovanih radnika a nekim preduzećima je njihova delatnost zahtevala zapošljavanje  komercijalnih umetnika (npr AUROMETAL) .

Internet je doneo bezbroj olakšica onima koji se bave grafičkim oblikovanjem. Od specijalnih programa, matrica i izbora fontova, do mogućnosti uvida u sve što se događa u svetu dizajna i reklame, jer koga nema na internetu, taj ni ne postoji.

Kako je to izgledalo pre pola veka? U vreme zatvorenih granica, oskudice, pre televizjije…

Evo nas u Dekoru 1961. godine, da vidimo na delu primenjenu umetnost u privredi.

dekor subotica

dekor

1

Meteor Subotica

 

Stari memorandumi

mav eterem szabadka

metalija subotica

granit subotica

fabrika mladost subotica

autooprema



KOMENTARI

  1. Aleksa kaže:

    E,bas me je nesto povuklo za jezik:

    – Vazduhoplovni savez Srbije

    – Tvornica metalne i limene robe Metalija

    – Tvornica traka i zavesa Mladost

    – Tvornica elektricnih strojeva Sever (to nema u tekstu ali je tako pisalo)

    I sada dolazimo na bit stvari, da li su ti nazivi fabrika bili politicki dirigovani ili je to bilo normalno, jer se tako govorilo u Subotici. Tvrdim, kao svedok tog vremena, da je to bilo sasvim normalno,kao i to da su svi nazivi bili latinicom, a ponaki naziv cirilicom nikome nije smetao, niti smo bili prozivani da govorimo drzavnim jezikom,jer nas neko mozda ne razume, svi smo razumeli jedni druge bilo kojim jezikom da smo govorili.

    Molim dezurne komentatore da ovo ne pretvore u politicku temu, govorim o vremenu o kome je u jednom intrvjuu poznati pevac Zvonimir Krkljus rekao: "Nije bilo zavisti, nije bilo pakosti, jednom recju sve je bilo na svom mestu".

    Pozdrav svim dobronamernim ljudima.

  2. Arnold Ernő kaže:

    Ovo je pun pogodak! Negde krajem 50-ih godina svratio kod spomenutog berberina. Kao obično – u to doba – pričalo se o svemu. Gosti su bili većinom Mađari. Odjednom majstor ponosno pričao, da je on Slavonac, a da je veoma dobro se snalazio u ovoj mešovitoj sredini. I sve je to pričao besprekornim mađarskim jezikom.

  3. Kertvaros kaže:

    Frizerska reklama  je nakon 32 godine dosla na svoje staro mesto. Najverovatnije nece biti potrebno toliko vremena dok ju neki mlad i angazovani umetnik ne "oplemeni" savremenom likovnom  Spray – tehnikom ili mozda u nesto jednostavnijem ali ne i manje izrazajnom flomaster maniru. Najvaznije je dopuniti i ulepsati opsti dojam koji reklama ostavlja i udariti joj savremeni pecat jednog  mentaliteta, kulture i vremena u kojem mladi i nadareni umetnik zivi i stvara.

  4. Aleksa kaže:

    Evo jos jedne stare firme – Foto Ana u dvoristu Strosmajerove ulice
     

    A ovako danas izgledaju bivse prostorije Dekora isto u Strosmajerovoj ulici,u dvoristu.

  5. Usputachni kaže:

    @Aleksa

    Bravo Aleksa! Podseti me na moju prvu sliku za licnu kartu napravljenu kod foto Ana. Nije odisalo kao moderan foto salon ali sad su uspomene odatle lepe. smiley Kako to izgleda danas? Davno sam bio na toj strani. Ili je to sadasnja slika?

    Za prostorije Dekora je prizor ipak tuzan frown sve sa tim kamenjem a koliko mi je poznato bilo je dvoriste poplocano kaldrmom ili lepo poslaganim kamenjem,mada to je davno bilo.

  6. Aleksa kaže:

    Usputachni

    Slika je sadasnja, nacinjena u ponedeljak, i jedna i druga.

    Pozdrav.

  7. Bane kaže:

    Kako izgledaju dvorišta u CENTRU GRADA – katastrofa !!! Pogledajte onaj kineski restoran na početku Štrosmajerove ulice, i uporedite sa ostalim dvorištima… U neka ne smem ni da uđem, možda ima krokodila ili medveda…

OSTAVITE KOMENTAR