Subotičkom Narodnom pozorištu nagrade 27. Vršačke pozorišne jeseni

Poslednje takmičarske večeri 27. Vršačke pozorišne jeseni izvedena je predstava  „Zla žena“ Narodnog pozorišta Subotica, u režiji Ive Milošević. Komad rađen po originalnom Sterijinom tekstu sa neočekivanim rediteljskim pristupom izazvao je ovacije vršačke publike, a isti pozitivan utisak očigledno je ostavila i na žiri, te je osvojila specijalnu nagradu, a Milica Sužnjević koja igra naslovnu ulogu ponela je priznanje za najbolju glumicu festivala.

Sterijina komedija tematizuje zajedljivost, oholost i malograđanštinu mlade Sultane koja u klasičnom zapletu komedije zabune menja uloge sa prostom čizmaševom ženom Pelom i suočena sa perspektivom potlačene neprivilegovane čizmarke doživaljava spoznaju, izlazeći iz tog iskustva prosvećena i bolja. U scenskom iščitavanju Ive Milošević, međutim, nema ovog prozaičnog srećnog kraja. Rediteljka je pristupila Sterijinom tekstu analitički, zalazeći duboko u motivaciju njegovih karaktera, postavljajući konstantno pitanje: zašto? Šta se krije iza Sultanine osornosti, šta je to što nju muči i tera na bahato ponašanje? Zla žena ne može biti zla sama od sebe, ona nije činilac u društvu koji sam sebe nameće, već upravo suprotno, od društva i utvrđenih konvencija je nametnut. Zato je zla žena u stvari duboko nesrećna, žena primorana da igra ulogu koju nije birala, a opet drugačije i ne zna jer istinski životni doživljaj nije ni imala.

Tek prvo iskustvo koje ne sliči uigranoj predstavi njene svakodnevice, susret sa nemilosrdnim čizmarom Sretom koji u pijanoj noći fizički i verbalno muči zatečenu Sultanu  daje joj uvid u svet kakav u svojoj biti jeste, mračan i sumoran, težak i okrutan, naročito prema ženi (međutim ne samo njoj već i muškarcu, jer kroz Sretine krahove izbija i njegovu patnja uzrokovana socijalno nametnutim mačizmom). Ipak, ovo poimanje za zlu ženu Ive Milošević nema pročišćujuće dejstvo i ona nakon spoznaje ne izlazi bolja, već upravo suprotno: zlo rađa zlo i nasilje rađa nasilje. Sultana postaje tiranin sa bičem u ruci, sada suštinska mučiteljka koja zna odakle potiče sva njena ogorčenost. Prelaz od nametnute konvencije do preobraćenja Milica Sužnjević i cela glumačka ekipa izneli su hrabro, od komične prenaglašenosti na početku predstave u kojoj su svaki pokret i ekspresija dirigovano pojačani, navodeći na utisak izrežiranog života, do grotesknog zastrašujućeg kraja koji snažno zatvara priču, otvarajući veliki prostor za zapitanost kada se zavesa spusti.

 

hocupozoriste.rs



KOMENTARI

OSTAVITE KOMENTAR