Pojedini delovi fabrike kompanije SIMENS u Subotici, zatvoreni su za posetioce. Nikome nije dozvoljeno unošenje mobilnih telefona, kamera ili fotoaparata. To je prostor gde otpočinje pravljenje proizvoda po novom patentu, koji je još tajna. Patent je razvio jedan Simensov inženjer, za šta je nagrađen sa 40 miliona evra.
Radi se o generatoru bez menjača sa direktnim prenosom. Po novom zaštićeniom patentu, proizvodiće se samo u Subotici a namenjen je svetskom tržištu.
U narednih godinu dana, u ovaj projekat će biti uloženo 24 miliona evra i biće zaposleno novih 150 radnika, kaže Tihomir Rajić, direktor Simensa u Srbiji.
Ma da kako da ne.
Sto se tice industrije, cim prvi takav generator izadje iz fabrike i ode na trziste, prvo sto ce novi vlasnik da uradi je da ce ga rastaviti, i pogledati u cemu je tajna. Naravno tu informaciju ce dobro prodati, fabrici koja ce iskopirati ideju, i u nekim segmentima izmeniti u tolikoj meri da na osnovu zastite (patent) niko nece moci da ih tuzi.
Prednost Simensa u odnosu da druge u ovom slucaju je par godina proizvodnje generatora, i ekstraprofita koji ce ostvariti u tom periodu, dok drugi ne naprave svoje motore istih karakteristika.
Ako se nesto patentira onda to postaje javno.Smisao patenta je da obznani svim zainteresovanima da sam zastitio svoj pronalazak,ideju ili sta vec slicno.Ukoliko neko zeli da kopira ili isto proizvede mora da trazi od mene dozvolu,odobrenje i da za koristenje mog znanja plati odgovarajucu sumu.Tajni pogoni i mere zastite su neophodni samo onda ako je eksperiment u fazi testiranja i jos nije sazreo da se prijavi kao patent.
Tacno tako, teoretski lepo objašnjeno, ali bojim se da niste u pravu.
I još nešto pitajte severaše kako je Sekula napravio Loher, tj. čiju je dokumentaciju i konstrukciona rešenja koristio.
Istina Djomla. Slazem se sa tobom u potpunosti. Jedno je teorija a drugo je praksa. A sto se tice Sekule i Lohera… Da nije bilo Severa i Severovih radnika, ne bi bilo ni Lohera. No Sever je oterao mnogo takvih sposobnih i vrednih ljudi a ono sto je ostalo po nekoj kumovskoj i partijskoj vezi, ne vredi ni 5 para. Zato Sever ide u stecaj do kraja godine a firme kao sto su Loher, Dunkenmotors, Motorewerken… nicu ko pecurke. Treba nama svima malo nemacke discipline i mnogo truda i rada da bi dosli na neki nivo. Ali ovo je balkan i ovde funkcionisu neka druga pravila. Treba imati dobru zaledjinu, jakog kuma, rodjaka ili tasta i sva vrata su ti otvorena.
Realno, rastavice ga Kinezi do poslednjeg srafa, iskopirati a ovi u Evropi mogu samo da jadikuju sa sve patentom u ruci. Ameri ce da urade isto to, samo sto ce prvo procitati patent, a onda uneti "konstruktivne" promene dovoljne da obezvrede isti, i sve ce biti po zakonu.
Jedan je Sever
Koliko sam ja razumeo ovde se radi o proizvodu visoke tehnologije,dakle necem sto je za Kineze potpuno ne zanimljivo jer se tako sta ne prodaje po buvljacima.Za jedan High-Tech proizvod potrebna je mreza servisera montera visegodisnja/decenijska garancija za produkt a sve to Kinezi nisu u stanju da pruze.Kopirati formu je jedno a shvatiti sustinu nesto drugo.Zasto ne kopiraju Airbus ili Boeing? Zato stao u takvu Kinesku kopiju niko normalan nebi hteo da sedne.Kinezi su jos jako daleko od High-Tech proizvoda.Amerikanci pak vrlo dobro znaju da ako zele trgovati u Evropi moraju postovati i Evropska pravila,sto oni u ogromnoj vecini slucajeva i rade.Kinezi ne mogu u Evropi plasirati falsifikovanu robu jer im se ta odmah pleni i unstava.Tako da njima preostaje jos jedino da plasiraju svoje laznjake u zemlje gde je sredstvo placanja -kokosov orah ili skoljke.
Iznošenje često korišćenih fraza o Kinezima i njihovoj robi nikako ne može da bude dobro, jer potcenjujete njihovo znanje i sposobnosti a to nas je u istoriji mnogo puta kostalo. Slika koju vi imate se najverovatnije poklapa sa slikom vecine u Subotici, koja problem Severa gleda kroz prizmu lose privatizacije iskljucujuci svaki drugi faktor.
Sever, nije fabrika koju možete da gledate samo kroz desavanja u Srbiji, vec morate da uzmete u obzir i desavanja u svetu. Namerno govorim svetu, jer se Severovi motori vrte na svakom kontinetnu sem mozda u Australiji. Istini na volju, najvece tržiste je Bliski istok, Asfrika, Evropa i odnedavno Rusija. Najveci partner Severa u prethodnih godinu dana je poslednje navedena država, u koju se ispručuju motori za naftne busotine ali i nuklearne elektrane.
Tržiste, je to koje takodje utice na to da li ce neki pogon da radi ili ne. Ali trziste nije jedini faktor. Na tom tržistu se slika veoma promenila, i to bas zahvaljujuci Kinezima koji su svojim proizvodima usli svugde pa i u Evropu, i višestruko smanjili trziste ne samo Severa, vec i Ganca, Helmkea, ABBa, Šorka itd. Mnogi pogoni su u Evropi ugaseni, pogotovu malih i mikromotora a medju njima i Severova "dvojka". Sever zbog smanjenja postojećeg tržista, biva primoran da traži nova, te polagano ulazi u tržiste nukleranih elektrana. Da li ste znali da se u Severu prave motori za rad u pogonima nukleanih elektrana u Ceskoj, Slovackoj, Rusiji itd…
Da vas pitam, sta to moze da se uradi u jednoj hali u Malom Bajmoku, izuzetno tehnički loše opremljenoj u kojoj nema 5 inzenjera, a sto ne može efikasno da se iskopira?
Kinezi su veoma sposobni da naprave i kvalitetan i nekvalitetan proizvod. Samo je pitanje tržišta koje snabdevaju. Ne plasira se isti kvalitet u zemlje treceg sveta i u USA.
Hiht-tech tehnologija u proizvodnji elektromotora. Sta je to? Mislim, priblizite mi malo taj pojam.
Moja namera je jedino bila da kazem da je patent nesto javno i da samim po sebi nema tajnog patenta. Dalje je receno da patent nema smisla jer ce ga Kinezi jednostavno ignorisati. Moje misljenje je da je vreme kradje i bogacenja na tudjem znanju proslo a za Kineze pogotovo. Ko je prinudjen da krade tudje znanje,samim tim pokazuje kakve su mu sposobnosti i vlastito znanje i ono sigurno nije takvo da bi ga se cenilo. Lopov je lopov – uvek i svuda. Sto se tice Severa,privatizacije i ko je kome kum, to su stvari koje su izvan mog saznanja i o njima nemam pojma. Inace High-Tech nije nista drugo nego najvisi stepen tehnickog saznanja u sadasnjem svetu i odnosi se na ceo tehnicki svet ,E-motore inkluzivno.
Naravno, uvazavam vas stav, ali i dalje ostajem pri tome da je u nauci i tehnici uvek bilo najvise kradja i da ce uvek i biti.
Ali ti nedorasli Kinezi umeju da naprave i space-shuttle. Toliko o njihovom neznanju
slazem se za patent, mora da se objavi u javnom glasniku ili vec kako se zove i onda je na raspolaganju svima. svako moze taj isti patent da unapredi i time nije ugrozio nikoga vec je popravio ono sto drugi nije umeo da uradi. patent mora u svakoj drzavi posebno da se registruje ( plati za zastitu ) da bi bio kompletno zasticen. postoje patenti koji su toliko savrseni da nemoze vise da se unapredi, dosao je do trenutnog vrha gde nema dalje bar za sada.
sto se kineza tice, nikada ne govorite „ONI“ “ KINEZI“ ili vec kako. nisu oni zajednickim snagama to postigli. (1 300 000 stanovnika) vec par ljudi koji imaju moc i uticaj na finansije. to sto oni naprave telefon, automobil ili letelicu za svemir, to nije njihovo znanje vec nekog drugog a oni kupuju opremu i prave. kupuju sto amerikanci izbacuju “ IBM“ HUMMER itd i srbija bi pravila
space-shuttle samo kad bi imala para tj od svakog stanovnika da uzmu po evro eto 6-7 miliona a kinezi isto to da urade imaju milijardu.
da rezimiram. od kineza, rumuna, bugara i rusa i turaka mi je muka nemogu da razumem sta ljudi vide u njihovim proizvodima kad ih hvale toliko.
ne zaboravite ovo da je sva tehnika naglo napredovala posle drugog svetskog rata kada su nemacki naucnici otkrili ono sto znaju …
shuttle.