Tokio – od plana do ostvarenja

Blok između ulica Pavla Štosa i Maksima Gorkog, nakon što je proređen u bombardovanju 1944. godine, konačno je srušen 1977. godine. Premeštanjem fabrike Pionir sa tog mesta, stvorili su se uslovi za gradnju novog stambenog bloka.

Do tog dana, nacrtano je nekoliko planova a zajedničko im je bilo – zatvaranje ulice Braće Radić. Probijanje novog gradskog bulevara koji bi spojio Prozivku sa centrom grada pravcem Prvomajske ulice, rasteretio bi susedne ulice.

 

 

Plan iz 1969. godine

Ulica Braće Radić bi se završavala (ili počinjala) kod Evangelističke crkve.

 

Projektovan je neprekidan niz petospratnih zgrada ispred kojih bi stajala dva solitera (12 spratova) a iza bi bila garaža.

Kada je novi kvart konačno završen, u mnogome se razlikovao od prethodnih planova. Visinom i gustinom naseljenosti, nije se uklapao u željenu sliku centra grada, kakva se iskristalisala do početka osamdesetih.

 

Poslovna zgrada na glavnom putu nije zadovoljila nove stanare svakodnevnim potrepštinama pa ih je put do prve samousluge vodio preko prometnog puta koji na tom mestu nije imao pešački prelaz.

Ulazak automobilima je bio poseban problem. Skretanje vozilima iz pravca Patrije u ulicu Braće Radić nije bilo dozvoljeno. Danas je jasno zbog čega, jer tu nastaje saobraćajni čep. Tako je nužno bilo ići okolo kroz Bogovićevu. U jednom momentu je postojala namera da se otvori prolaz kojim bi vozila išla ispred ulaza u zgradu „kifla“ ali je to rešenje uznemirilo tamošnje stanare.

Centralna garaža nikad nije sagrađena pa je i parking zagorčavalo život vlasnicima automobila.

 

Ipak, kvalitet gradnje i blizina centra grada, bila je presudna da ovaj stambeni blok sve ove godine bude na dobroj ceni. Najpre su ga stariji zvali „kod starog Pionira“, zatim „novi kompleks“ a vrlo brzo se nametnulo kratko i jasno – Tokio. Po projektu poslovne zgrade  čiji je izgled bio moderna interpretacija nekih japanskih uzora.

 

Najmodernija zgrada toga vremena

Izgradnja 1977 – 1980.

 



KOMENTARI

  1. dasHHa kaže:

    Sva sreca da nisu izgradili onu “zmiju” od zgrade!

  2. djomla kaže:

    Kako su valjda nasledili predratni projekat Koste Petrovića, posleratni urbanisti su zadržali njegovu tezu da Prvomajska treba da bude glavna ulica koja povezuje tadašnji park i stadion sa centrom grada.

    Dok ju je Kosta planirao u vidu šetališta poput Radijalca, novi urbanisti su je pretvorili u bulevar.

    Konačno, za izgradnju bulevara potrebno je malo više od crteža, pa je i u tom trenutku suludo bilo zatvarati širu i prometniju ulicu Braće Radić.

    Nikada, ali nikada Prvomajska ulica neće biti bulevar ili ulica sa velikim saobraćajem, niti to treba da postane. Ali se može postepeno (od Prozivke prema centru) zatvarati i pretvarati u šetalište.

    Kako bi se ipak saobraćaj na tom potezu doveo u red, ulica Matije Gupca bi se trebala proširiti na dve redovne trake. 

  3. Gyula Dietrich kaže:

    Prvomajska ulica koja je bila u vidu otvorenog kanala, sama je sebe formirala, ali sa ulicom Braća Radić uticalo je i bombardovanje – koje je urbanistički uredilo ovaj deo grada. Primera radi ostala je Evangelistička crkva oko nje baš sve lepe građevine uništene su od pogodaka avijacije. Baš iz ovog razloga nije se moglo ostvariti lepi plan inženjera Petrovića. Ipak bih voleo da se ulica Braće Radića ne dira, samo toliko pošto je tramvaj za Aleksandrovo krenulo Beogradskim putem bila je alternativa da za južni pravac ide ovom ulicom. Tramvaj trebao je da skrene posle Ruf-fabriketj. današnji ugao kod bivšeg bioskopa Zvezda, a u povratku povezao bi novo stvoreni pravac preko Štrosmajerove ulice.

  4. stormwatch kaže:

    Gyula ja sam vam dao minus ali ne zato sto se ne slazem sa vama nego me svako saznanje o novim unistenjima u bombardovanju Subotice uzasava.

  5. urban kaže:

    Rekonstrukcijom Brace Radic,novim osvetljenjem kao i novoizgrađenim trotoarima i biciklistickim stazama,dobili smo lepo setaliste do Prozivke.Stari drvoredi su sacuvani,iako je kolovoz prosiren na ustrb zelene povrsine.Prosirenje kolovoza je rezultiralo povecanjem saobracaja,vozi se mnogo brze do dozvoljenih 50/h.Nedopustivo je da se nista ne preduzima kako bi sleperi,kamioncine i autobusi prestali unistavati kuce izgrađene do polovine proslog veka.Neke od ovih kuca su zasticene,neke od posebnog istorijskog znacaja.

    Lepo bi bilo da znamo cuvati ono sto imamo.

    Nisam protiv napretka i izgradnje,ali izgradnja nove cetvorospratnice na ograđenom placu pored Denis picerije, gde je inace usko grlo zbog parkiranja,mislim da nije dobro resenje.

  6. deki85 kaže:

    Uh ova rublika RAZVOJ je totalno zamrla……

OSTAVITE KOMENTAR