Vazduhoplovna nesreća iznad Subotice

400 – 500 metara iznad centra grada, došlo je do teškog udesa sportskog aviona i motornog zmaja. Avion tipa “Citabrija”, levim krilom je zakačio konstrukciju zmaja, koji se nakon toga srušio na gradsku ulicu ispred brojnih prestravljenih prolaznika. Tog popodneva pre dvadeset godina, dve letelice iznad Subotice, bile su na zadatku snimanja TV reklame. Motornim zmajem je upravljao iskusan pilot, njegov saputnik je takođe bio član aerokluba “Ivan Sarić”. Oni i njihova letelica, trebali su da budu snimljeni iznad panorame grada, ali je avion sa kamermanom načinio kobnu grešku. Samo mali kontakt sa zmajem, doveo je do katastrofe. Tačno ispred današnjeg SIMPO-a , u ulici Matka Vukovića, razbio se krhki motorni zmaj a živote su na licu mesta izgubila dva letača.

Tih godina, aeroklub prepušten sebi i svojim izvorima finansiranja, bio je prinuđen da zarađuje kroz turističke letove zmajevima i slične usluge.

 

Subotički aerodrom i letački centar, važio je za jedan od najbezbednijih u zemlji, iako je bilo nekoliko katastrofa. Pre ove nesreće, pamte se dva udesa. Jednoj jedrilici je zbog konstrukcione greške otpalo krilo i tom prilikom je pilot izgubio život. Drugi put je avionu UTVA otkazao motor. Nakon prinudnog sletanja na njivu i prevrtanja, piloti su preživeli.

 

1999. godine, dva člana posade sportskog aviona, upala su letelicom u Palić i tu okončali živote.



KOMENTARI

  1. Tanja kaže:

    U to vrijeme sam živjela u Subotici …. Sa Radijalca sam čula taj zvuk kad motor prestaje da radi i kad se nešto ruši sa neba …jeziv zvuk propadanja

  2. 3B kaže:

    a datum nesrece?
    bio sam tamo kao klinac. nije bilo lepo za videti…

  3. Bilo nekad kaže:

    Kada se to dogodilo bio odsutan iz Subotice i tek sada sam prvi put video fotografije…

    P.S. Nije mi jasno zašto je tekst čak 7 puta ocenjen negativno?! Ne ocenjuje se ovde događaj u smislu: “jao, užasan događaj”, pa upišete NEGATIVNU ocenu. Ocenjujete prilog (tekst) kao pozitivan ili kao negativan. Ne vidim šta je u ovom tekstu negativno?

     

  4. nemanja kaže:

    takodje sam bio tamoi kao klinac, pikali smo loptu u OŠ Sonja Marinković kod golublje pijace i posmatrali na nebu leteće objekte kao i svako dete kada je od jednom počelo nešto da se dešava što je nama klincima bilo interesantno, uzeli smo bicikle i vozili u pravcu gde smo mislili da će da padne….koliko se seća vozili su otac i sin….iskren da Vam budem tada sam prvi put video ljudski mozak kao kašu….užas

  5. nemanja kaže:

    to je negde oko 1990 godine

  6. vasilije kaže:

    Gledao sam svojim ocima dok je zmaj padao, strasno!!

  7. Lansky kaže:

    9. maj 1992. g

  8. kriptonit kaže:

    Jok, gledao si tudjim ocima 😀 hahaha, sorry zbog ovoga, ali jace je od mene bilo 😀

  9. Sale kaže:

    Zmaj je pao na 30m od mene. Uzas.

  10. Gyula Dietrich kaže:

    O nesrećama je teško pisati ali bilo je nesreća i pre drugog svetskog rata. AERODROM se nalazio iza Zorke, gde je i SARIĆ nekada leteo, posle događaja 1956. godine u susednoj zemlji MORALI su premestiti što dalje poligon od granice.
    Negde oko 1935. godine letač sa jedrilicom RUS BUBI zakačio se na jablanima i to više severo-istočno od vodozahvata, jedva je izašao iz letilice i spustio se sa jablana. Treba znati da jedrilice nisu vukle tada dvokrilci, već je to bila sajla koja je u visinu dizala jedrilice. Tada je još bilo dozvoljeno da lete iznad grada. Još jedan događaj je vezan za sletanje i to posle događaja 1956. godine kada je pilot iz susedne zemlje prebegao sa jedrilicom i spustio se srećno na hipodrom video sam rastavljanje letilice, koja je vraćena nazad – a pilot je ostao, jer je i zato prebegao iz Varšavskog dela socijalizma. Više amateri ne lete iznad grada.

  11. Tanja kaže:

    bila je to 1992. godina predivan sunčan dan …ne mogu se sjetiti datuma ….. proljeće …

  12. Igor Palotay kaže:

    A da spomenete da su svi (nazalost) poginuli zbog faktora zvanog “covek”
    iliti ljudski faktor??
    Pomenuti dvojac iz motornog zmaja (Rudolf Sic – pilot i nastavnik padobranstva )
    i kolega (ne secam mu se imena)  su leteli ispod dozvoljene visine leta nad naseljenim prostorom (nize od 300 m) ,
    Zadatak leta je bilo snimanje reklame za alco biznismene SIMEX-a (logo je bio na krilima motornog zmaja) a avion u kojem je bio fotograf Agustin Juriga, je tockom  zakacio sajlu triangla koja drzi zmajeva krila i eto belaja.
    Opet, uz svu zalost ali ljudska glupost.

    Pilot Kujundjic i njegov ucenik poginuli u avionu koji je krilima zahvatio
    kablove dalekovoda na prilazu (skolski krug) aerodroma Bikovo.

    Lik koji se sam zabio u Palicko jezero je izvodio nepotrebne gluposti
    leteci iznad jezera toliko nisko da zajebava jedrilicare.

    Pokojni pilot jedrilice (nadimak Velecasni) poginuo pri uzgonu jedrilice
    koji ona sama tehnicni ne moze da izdrzi.

    Treba jos??
    Uz duzno postovanje poginulima ali u sportskom pilotiranju, padobranstvu i slicnim sportovima, nesrece smrtnog ishoda su uglavnom 99% posledica
    ljuske nepaznje.

  13. Williamson kaže:

    kriptonit:

    Jok, gledao si tudjim ocima :D hahaha, sorry zbog ovoga, ali jace je od mene bilo :D

    Mislim da je rekao ispravno kako se i kaze u zargonu tj. da je video licno, uzivo!

  14. steinfeld kaže:

    Pomenuti dvojac iz motornog zmaja (Rudolf Sic–pilot i nastavnik padobranstva)

    i kolega (ne secam mu se imena)

    Kolega i dobri drugari su bili Rudolf Sic i Steinfeld Ferdinand

  15. stormwatch kaže:

    Secam se ove tragedije, ne mogu verovati da ima vec 20 godina.

  16. :( kaže:

    Moj tata inace bivsi padobranac je trebao leteti tim zmajem ali je na svu srecu otisao na posao nesto hitno…da je moj tata bio tamo mozda i nebi pao zmaj ne znam ali znam da je trebao leteti taj dan….

  17. Alan Ford kaže:

    Hmmmm… Radijalac je, vazdušnom linijom. od ex Standard robne kuće bar par stotina metara… Kao bivšem pilotu i padobrancu, nije mi baš jasan “zvuk propadanja” sa te udaljenosti. Pok Rudika je bio, te ’79. i ’80. instruktor padobranstva. Vazda smo se “peckali”, mi polaznici jedriličarske škole i padobranci. “Tuš” je bio reći (njima): “Pametan čovek ne skače iz aviona, ako je avion ispravan i leti!”. Kasnije, prelaskom u jedan drugi klub, počeo sam i sam da iskačem iz “ispravnog” aviona. E tu, tokom slobodnog pada, se itekako čuje “zvuk propadanja”. Kako god, Rudika je bio izuzetan padobranac, čovek, drugar…. Na žalost, u vazduhoplovstvu se greške plaćaju glavom. Svojom ili tudjom. 🙁

  18. borisii kaže:

    lupas gluposti naravno. Ne mesaj se u ono sto ne znas. Ti si pak samo bivsi padobranac. Pilot nije zajebavao jedrilicare.

  19. Sűcs Etelka, udovica kaže:

    nakon 20g setili ste se o ovome raspavljati pogotovo oni koji pojma nemaju ni o cemu sa ovim, nijedan od vas ne zna istinu, trebali ste biti na sudjenu onda ne sada, ko ih cenio zna kako treba sad da se ponasa a ko ne bolje da cuti, izvinite sto sam malo ostra ali ne volim price bez odgovornosti o ovakvim ozbiljnim stvarima bez obzira dali je to bio moj suprug ili neki nepoznati

  20. Ćerka ‚‚tog lika‚‚ kaže:

    Da je ‚‚lik koji se sam zabio u Palićko jezero‚‚ bio tvoj otac, ne bi tako ružno i negativno rekao već sa žaljenjem! Svi su ljudi, greše, neke to košta i života, a to što ga ti ovako odlikuješ, sa tim ne vređaš njega, njemu je sad već svejedno, već vređaš mene i moju porodicu, i porodicu saputnika koji je bio tada sa njim, i veruj  mi dovoljan je nama taj teret što smo njega izgubili i to što znamo da je usmrtio još jednu osobu, ni krivu ni dužnu i to MI KAO PORODICA NOSIMO NA DUŠI, na našoj duši, ni drugoj porodici nije ništa lakše, Nemoj ogovarati nešto što nisi preživeo,  jer nemaš ni blage veze kako je živeti sa tim!!A ‚‚ti ostali piloti‚‚ što su poginuli, Rudolf Sič i Steinfeld Ferdinand su takodje bili ljudi, koji greše, i nemoj reći da ti nikad u životu nisi napravio grešku. Njih je to koštalo života, porodicu boli, a ti budi sretan što tebe tvoja greška nije koštala TVOG života! Barem poštuj mrtve toliko da ih zoveš imenom!!

  21. Pannonius kaže:

    @Palotay

    Poznavao sam i “Velečasnog” i  Gezu Kujundžića i Rudolfa Siča – to nisu bili ljudi koji su pravili gluposti …

    Svaka pogibija u vazduhoplovstvu je glupa, ali ne zato što je to glupost pilota, nego što se čovek oseća glupo da za tren ode čovek, koga znaš, koji je živ, zdrav, veseo, pun života i ljubavi prema letenju, a onda – praznina … i, tada – osećaš nevericu da ih više nema, prosto si sam sebi glup, jer ne možeš svariti danima činjenicu da ih više nećeš videti, slušati njihove priče, njihov smeh …

    Ako si pilot, mislim da ne smeš biti bahat, kakav se prikazuješ, jer sa takvim pristupom lako možeš sebe dodati na listu … Treba poštovati te ljude, treba poštovati to što su radili, a iz grešaka, njihovih ili tuđih, treba učiti …

  22. kujundžićka kaže:

    @Palotay

    nije Kujundjić nego Kujundžić, kablove je zakačio jer je morao prinudno sletiti zbog kvara aviona…

OSTAVITE KOMENTAR