Život kao u stara vremena

Na potezu od otprilike 400 katastarskih jutara, između odavno ugašene pruge Subotica-Crvenka i novog autoputa koji ka jugu vodi za Beograd, a ka severu za Budimpeštu, pre samo pola veka bilo je više od 200 salaša. Na svakom od njih bilo je bar desetak -petnaest duša. Danas ih je tek pet-šest, a jedini koji, ni po broju čeljadi, ni po načinu života, prohujale decenije i burne mene društva praktično nisu ni dotakle je onaj na kojem, sa jedanaestoro dece, žive Ruža i Stipan Lulić.

 

– U nas ti je baš po onoj da di čeljad nisu bisna, ni kuća ni’ tisna – veli, izvornom bunjevačkom ikavicom, Ruža, dok pokušava da umiri najmlađe i najnestašnije dete, dvogodišnjeg Dejana. – Sve sam i’ rodila lako, u ovoj našoj kući staroj 150 godina, i sva su mi, Bogu fala, zdrava, vridna i poslušna.

Večernje novosti

Osim, naravno, u sladunjavim pesmama koje se o njima pevaju danas kada ih više gotovo i nema, salaši u Panonskoj niziji nikada nisu bili ni romantična, ni naročito bogata imanja. Naprotiv. Nekoliko jutara zemlje i par desetina grla krupne i sitne stoke, skromna kuća od naboja okružena bagremovima, mnoštvo čeljadi i beskrajno puno teškog, iscrpljujućeg rada da bi se zaradio hleb svakdašnji, to je, u vremenu kada ih je bilo na hiljade, bio pravi salaš. Ovaj Lulićev je potpuno nedirnuta, gotovo nestvarna slika tog vremena.

 

– Svi ustajemo u cik zore i, svi, radimo po cili dan – potvrđuje 47-godišnji Stipan, dodajući da ima osam jutara oranice, tri konja, šest krava, četrdesetak ovaca i tridesetak svinja i to onih domaće rase koje, kako je to bilo odvajkada, slobodno trče i rovaju po prvim ovogodišnjim snegom presvučenom dvorištu salaša. – Svako od dice, osim Deje koji je još mali, ima svoje zaduženje, da radi na njivi, kruni i krupi kukuruz, muze krave, čuva ovce ili ‘rani svinje i živinu.

 

Pored Dejana, Stipan i njegova četiri godine mlađa supruga imaju i Slavicu (21), Marinka (20), Marinu (18), Slavka (15), Marka (14), Anicu (13), Snežanu (9), Blaženku (8), Tomislava (7) i Katarinu (5). Slavica i Marinko rade u varoši, kako svi salašari zovu desetak kilometara udaljenu Suboticu. Ona u jednoj privatnoj prodavnici, a on na jednoj velikoj, takođe privatnoj farmi. Ali i dalje žive na salašu i, kao što se radilo nekada, pola svoje plate daju roditeljima.

 

– Mi im to ne ištemo, sami tako ‘oće, a tako je u našim starim familijama oduvik bilo – kaže Stipan, glasom koji podrhtava od ponosa.

 

U trenutku posete reportera „Novosti“, polovina malih Lulića bila je što na poslu u Subotici, što u prepodnevnoj smeni osnovne škole u otprilike sedam kilometara udaljenoj Maloj Bosni, dok se druga polovina spremala za popodnevnu smenu u istoj školi. Leti do nje idu peške, a s jeseni i tokom zime paorskim kolima u koja, sami naravno, naizmenično prežu kobile Mendalu, Vranku i Bebu. Tog dana je na redu bila Mendala, a kočijašila je trinaestogodišnja Anica.

 

– Ajđ’ Mendala, ajđe… – komandovala je, samopouzdano, isterujući kola na zemljani put koji vodi do Male Bosne.

 

– Kad stignemo tamo, kola ću pridat’ Marku, on je zadužen da ih tira nazad.

 

Bez obzira na to što su bili svedoci definitivnog umiranja stotina salaša u okolini, na kojima je, vele, nekada prosto vrilo od života, i što znaju da je u gradovima život lakši, Ruža i Stipan nikada nisu razmišljali da ovaj svoj napuste.


– Ovo je naš život i mi smo sritni – kaže Ruža. – A i di bi, i od čega, mogli izranit’ ovoliko dice? Cure će se poudavat’, momci poženit’, di će otić’ vidićemo, ali di god to bilo, biće vridni i pošteni ljudi.

 

BILO IH 2.500


Samo u okolini Subotice je, kaže Josip Vojnić Tunić, danas jedan od najuspešnijih zemljoradnika na severu Bačke i vodič ekipe „Novosti“ kroz beskraj subotičkog atara, nekada bilo čak 2.500 salaša.

 

– I sam sam rođen na jednom od njih, a svi su bili ovakvi kao Ružin i Stipanov, dovoljni da, uz težak rad, ishrane jednu veliku familiju – kaže, sa setom, on. – Možda bi, da nisu ugašene lokalne pruge uz koje su, mahom, bili podignuti, značajan deo i opstao. Ovako, danas ih možemo na prste prebrojati.

 

Izvor: Večernje novosti



KOMENTARI

  1. Iby P. kaže:

    Uvek se divim ljudima koji su bili spremni ostati verni svojim obicajima, porodici, nacinu zivota. Porodica Lulic se generalno u puno tome razlikuje od „moderne vojvodjanse porodice“ ali sam vise nego ubedjena u to da su na duge staze absolutni pobednici!!

    U Severnoj Americi zive Amish & Mennonites – tj. Amisi i Menonajti. Za njih se kaze da su „ljudi sa kojima je vreme stalo“ . Zivot zive veoma jednostavno,  vozeci „bagi“-je, ziveci od poljoprivrede, kod mnogih nema cak ni struje. Imaju puno dece, koja od malena znaju koje su im obaveze u domacinstvu – i ne pate za najnovijim mobilnim telefonima i „krikovima mode“. (Ja sam moju decu cesto odvela da vide sta je razlika izmedju udobnog modernog stila zivota  i jednostavnog sa mnostvo obaveza i zadataka !!)

    Njihova sloga (unutar porodice a i medju ljudima), spremnost za pruzanje pomoci, vrednost  mogu posluziti svakom za primer. Moje najiskrenije priznanje i pozdrav porodici Lulic!! Ljudi su za primer svakom.

  2. luka kaže:

    u kakvom vremenu živimo,ne bih rekao da je život u gradu lakši

  3. suboticanin kaže:

    tripu bolji zivot ima no mi koji smo kao u gradu…razmislite samo,a jos ce to vise doci do izrazaja bezacemo mi svi na salase samo necemo imati svi mesta gde da odemo.

     

  4. DoDo kaže:

    Ja licno znam Lulice s Hrvatskog Majura (inace, Djomla, taj deo subotickog atara se tako zove). To su ljudi starog kova, vredni, posteni iznad svega, iskreni, nema foliranja… E, da nas je vise takvih ko sto su Stipan i Ruza…

  5. DoDo kaže:

    suboticanin:

    tripu bolji zivot ima no mi koji smo kao u gradu… razmislite samo, a jos ce to vise doci do izrazaja bezacemo mi svi na salase samo necemo imati svi mesta gde da odemo.

     

    Na koje salase? Salasa vise nema!!!

OSTAVITE KOMENTAR