Život zbog muke digitalizovan

Subotica – Vanredno stanje, uz potrebu svođenja fizičkih kontakata, čak i uz bezbednu udaljenost, na minimum, potpuno su izmenila svakodnevni život. Veliki deo životnih rutina preselio se u virtuelni svet,  a nova pravila ponašanja slomila su čak  i službe sklone nepotrebnom administriranju.

Gotovo sva komunalna preduzeća u gradu, od „Suboticagasa”, „Subotičke toplane”, „Vodovoda i kanalizacije” do „Parkinga” pozvali su svoje korisnike da im se obrate ili na dežurne telefone ili na elektronske adrese. Šalteri „Toplane” ne rade, ali se svi podnesci, dokumenti ili dopisi mogu poslati elektronskom poštom. Vodovod je zamolio korisnike da sami očitaju stanje svojih vodomera i da te podatke pošalju preduzeću koje inače na svom sajtu već dugo ima obrazac za samočitače.

Upis dece u vrtić planira se preko e-uprave, a za decu koja su već u vrtiću ne moraju se podnositi nova dokumenta.

Nije doduše, prelazak na digitalizaciju u svim oblastima jednako uspešan. Taksisti kojima su istekle registracije danima ne uspevaju da dobiju registracione nalepnice, jer sistem AMSS-a nije uspevao da ih odštampa. To je napravilo problema privatnim prevoznicima koji su produžili registraciju vozila uz kompletnu dokumentaciju, ali nisu imali nalepnicu da to i dokažu.

Ustanove kulture su zatvorile vrata za posetioce, ali su nastavili da neguju kontakte sa publikom. Savremena galerija mart je posvetila ženama stvaraocima, pa na internet nalogu svaki dan postavljaju rad neke od umetnica iz njihove zbirke. Narodno pozorište je otvorilo svoj jutjub kanal i počelo sa emitovanjem predstava i drama na srpskom i na mađarskom jeziku. Gerontološki centar je još pre početka vanrednog stanja zatvorio i svoje klubove, a kako su svi stariji sada u kućama, na svom sajtu na društvenim mrežama, kao i preko lokalnih medija puštaju video-materijale sa svojih radionica, tako da kod kuće mogu da rade jogu, uče engleski ili su deo muzičke radionice. Odvojenost od svojih mlađih članova porodice možda je najkreativnije iskoristila Ana Prčić, dugogodišnji novinar i javni radnik u penziji. Telefonom snima kratke predstave koje izmišlja na licu mesta,  snimak šalje sinu koji to postavlja na televizijski ekran Aninim unucima. Tako deci više ne nedostaje pozorište, a i sa bakom imaju bar virtuelnu komunikaciju.

„Potpuno sam se unela u to”, kaže Ana. Mnogo krojačica i žena koje umeju da šiju postavile su na društvene mreže i svoju spremnost da sašiju zaštitne maske i poklanjaju ih.

„Prijatno sam iznenađena sposobnošću mnogih da se brzo prebace na novi način funkcionisanja”, kaže za „Politiku” Branislava Gajić Stanojević, suvlasnica firme „Infostud”, lidera u digitalnoj oblasti.

„Nužda je čudo i pokazuje nam koliko možemo samo kada hoćemo. Mislim da će za obrazovni sistem ovo dugoročno biti jako dobro, jer će pogurati digitalizaciju brže i efikasnije nego bilo koja standardna reforma.” Gajić Stanojević kaže da nije neobično što je njihova firma prešla na rad od kuće, ali smatra da će ovaj period promeniti i viđenje drugih.

„Ovo iskustvo digitalizacije i rad od kuće je zapravo velika šansa za nas da se dodatno modernizujemo kao društvo i postanemo fleksibiliniji, i to je škola koja će nam ostati za kasnije”, zaključuje sagovornica Politike.

 

Politika



KOMENTARI

  1. Zoran kaže:

    Da, samo što je digitalizacija dovedena do apsurda.
    Evo svež primer od srede.
    Treba ti overena kopija kod notara?
    Dođeš kod notara, uđeš unutra, službenik ti kaže-Ne overavamo više lično, pošaljite nam mejlom, pa dođite kada overimo.
    Odeš kući, skeniraš dokument, pošalješ notaru mejlom. Onda odeš kod notara. Uđeš, on ti da overenu kopiju, potpišeš se u knjigu evidencije i platiš.
    Ako je poenta bila da ne ulaziš u kancelariju notaru, nije uspelo. Morao si ući barem da preuzmeš overeni dokument. Ako je bila poenta da se ne približavaš službeniku, nije ni to uspelo jer ti je prineo registar da se potpišeš. Ako je poenta bila da nema fizičkog kontakta, pa dodao si mu rukom novčanice, a on ih rukom uzeo. I sad to je digitalizacija jel da? Može li retardiranije?
    Jedva čekam da mi istekne mesečna karta za parkiranje, da otkrijem šta su u JKP Parking genijalci smislili od kako su zatvorili šaltere.

  2. Ris kaže:

    Lepo je sve okrenuti na zabavu, pruženu šansu, ali je činjenica, da nas je sve zateklo, izolovalo,saseklo i nema te tehnologije koja može nadoknaditi kontakt bez maski i ekrana.

  3. Sokrat kaže:

    Masovna i dobro organizovana digitalizacija u dobro organizovanim drustvima znatno olakšava i ubrzava mnoge životno važne stvari, kako u domenu uprave, kulture, zabave tako i privrede…Verovatno će slično biti i kod nas, u tragovima, za jedno 20-30 godina.

  4. Mister No kaže:

    Situacija je sad malo bolja šta se tiče digitalizacije,ali teško je nadoknaditi dve decenije pi…nja uz vetar.

  5. joka kaže:

    Znači li da će silna izmišljena partijska mesta biti ukinuta,naime u nekim J.Preduzećima su se ‘nakotili’ zaposlenici da ni stolice više nemaju. Pitanje da li će se drastično pojeftiniti cena usluga u tim preduzećima . I ko će finansirati digitalnu opremu i impulse građanima.? Jer ta oprema i impulsi nisi badava ,već i oni koštaju ,Zar ne ?

OSTAVITE KOMENTAR