Žujović petkom: Subotica-trans nije imao šansu protiv epohe

Ne samo da više nismo kadri da uspostavimo vlastiti javni prevoz, već nismo u stanju ni da kao grad saopštimo šta imamo na tu temu. Nadam se da je ovo moj pretposlednji tekst o subotičkom prevozniku

Branko M. Žujović

Foto: snimak ekrana, „Ko to tamo peva“

Redosled dešavanja koja su prethodila prošlonedeljnoj odluci Skupštine grada da privatizuje gradski i prigradski prevoz, o čemu sam pisao, zaista ukazuje na vrlo izvesnu mogućnost da je odluka o tome doneta znatno ranije, a da je saobraćajna studija, koja nigde ne predviđa uvođenje privatno-javnog partnerstva, trebalo da bude samo naknadni stručni paravan za odluku donetu na nekom vaninstitucionalnom mestu.

Verujem da bi to moglo da bude tako, ne samo zbog vrlo jasne hronologije koju sam izneo u prošlom tekstu. Verujem da je ovaj scenario vrlo izvestan i zbog toga što se sećam izjave Radoslava Vukelića iz Sekretarijata komunalnih delatnosti od pre, otprilike, godinu dana. Vukelić je tada rekao da će rezultati studije, a ne zahtev direktora Ljubisavljevića, odrediti dalji tok poslovanja „Subotica-transa“.

Danas znamo da je zahtev direktora Ljubisavljevića odneo prevagu nad onim što su nam gradski oci saopštavali i obećavali, uključujući samog gradonačelnika koji je obećao obnovu kompletnog voznog parka i opstanak Subotica-transa.

Planiranje i donošenje odluka o važnim gradskim temama izvan subotičke javnosti, proterane na društvene mreže, više nije nikakva novost. Svedočimo potpunom trijumfu partitokratije večno učlanjene jedino u vlast, nad javnim interesom.

Evo najsvežijeg srodnog primera.

Pre 18 dana, zamolio sam preduzeće “Elit Palić” da mi prosledi informaciju o broju posetilaca od otvaranja akva-parka do kraja proše godine. Nikakav odgovor na imejl sa pitanjima nisam dobio, iako je zaista važno da znamo koliko je gostiju privukao taj javnim novcem papreno plaćeni objekat.

Ukoliko je i broj posetilaca akva-parka u vlasništvu grada postao poslovna tajna, lako je zaključiti da će, jednog dana, sve iole važno oko nas postati tajna.

Institucionalno ćutanje postalo je temelj temelja svih gradskih “poduhvata”, naročito otkako je ekipa iz nekadašnjeg DSS-a, zajedno sa interesno “svesnim” i saradljivim drugarima iz nekadašnjeg DS-a, LSV-a i ostalih stranaka, zajahala grad u svom najnovijem stranačkom dresu i počela da ga mamuza.

To, međutim, ne znači da je stranačko vođenje i razaranje Subotica-transa počelo od njih.

Nerazumna kupovina najrazličitijih vozila, u rasponu od onih famoznih mini-buseva koji po slovu zakona nikada nisu ni smeli da budu upotrebljeni u gradskoj vožnji, do kupovine turskih autobusa, sprovođena je vrlo svesno kroz formalno različite vlasti, a ne iz puke nesposobnosti ili neznanja, kako bi sistem (u najširem smislu) voleo da svi misle.

Krajnji cilj bila je, naravno, nečija materijalna korist, ali i podizanje troškova Subotica-transa, o čemu sam takođe već pisao. Cilj svih ciljeva bila je laka privatizacija gradskog i prigradskog tržišta javnog prevoza.

Ne može se ekonomski nerazumna kupovina pomenutih turskih autobusa, sprovedena početkom oktobra 2019. godine, uz krupne reči samohvale lokalne partitokratije, objasniti drugačije nego mračnim nametanjem takve odluke iz nekog od centara moći.

Neko je, naprosto, dozvolio tu vrstu ciljanog javašluka koji je predstavljen kao podvig.

Sam Ljubisavljević, koji sa tom akvizicijom nema veze, rekao mi je tokom intervjua da je to bila katastrofalna odluka, pre svega zbog nastavka usložnjavanja voznog parka najrazličitijim modelim autobusa, ali i imajući u vidu funkcionalnu kratkotrajnost delova ugrađenih u te turske autobuse.

Subotička javnost sada samo reži sa društvenih mreža na “nesposobne” stranačke kadrove, ne shvatajući da su upravo ti kadrovi, bili svesni svoje uloge ili tek korisni idioti, samo zupčanici jednog šireg mehanizma koji teži vlastitoj koristi, a ne interesu Subotičana.

Foto: snimak ekrana, „Ko to tamo peva“

Iako privatni gradovi, o kojima sam pisao prošli put, kao i takozvani “petnaestominutni gradovi” uspostavljeni uz ograničeni broj izlazaka iz njih (dozvola je obavezna), o kojima je pisao Slobodan Reljić pre godinu dana, jesu postali realnost naše epohe i vrlo izvesna budućnost naših potomaka, postoje, istini za volju, i gradovi koji su, u međuvremenu, uveli potpuno besplatan javni prevoz, rukovodeći se najširom komunalnom računicom.

I u jednom i u drugom slučaju, za nas je najgore što smo na repu svakog događaja, samoprepušteni centrima moći umesto sprovođenju zakona i predanosti javnom interesu.

Postali smo grad koji ne samo da više nije kadar da uspostavi vlastiti javni prevoz, već nije u stanju ni da kroz zapečaćene medije kaže šta ima na tu temu.

Nadam se da je ovo moj pretposlednji tekst o subotičkom prevozniku.

Poslednji će biti objavljen kada mi direktor Dejan Ljubisavljević, konačno, prosledi dokaze da je u Subotica-transu kupovina rezervnih delova po drastično različitim cenama godinama i decenijama pre njega bila, takođe, uobičajena poslovna praksa.

 

Zujovic.com



KOMENTARI

  1. Deks kaže:

    Konacno da neko napise da se malo izvornih naprednjaka ista pita u ovom gradu.Vecina tih prvoboraca se istinski borila za promene,a onda dozivela veliko razocarenje.

  2. Miša _Su kaže:

    Kanda Suboticatrans „Labudovu pesmu“.

  3. Noje kaže:

    Da li će Sutrans proći bolje od tramvaja? U aprilu 2024. godine će biti 50 godina otkako je tramvaj obavio svoju poslednju, počasnu vožnju. I tada je većina bila protiv ukidanja i za modernizaciju ove vrste prevoza, ali lakše je bilo ukinuti tramvaj nego zavrnuti rukave i pokušati naći drugo rešenje.
    Vlast ne ukida već privatizuje….. To je nova modernizacija!?

  4. Vozi Misko kaže:

    Privatizacija sama po sebi nije najlosije resenje pod uslovom da se privatizuje kako valja i da merodavni za tu rabotu uopste znaju sta je to privatizacija i kako se ona sprovodi. Jedan od preduslova privatizacije je i zaposljavanje na relevantne pozicije u preduzecu javnog prevoza kvalifikovane radne snage i strucnjaka iz te oblasti. Grad ne sme niukom slucaju ispustiti iz ruke vecinski udeo u preduzecu, a time i vecinsku vlast. Moze se recimo poceti polako i jednostavno sa privatizacijom pojedinih autobuskih linija i to iskljucivo na osnióvu raspisanog konkursa (licitacije) gde se jasno definisu obaveze po svim pitanjima i koje vaze za zainteresovane privatne ponudjace. Kasnije se moze ici i na sire medjunarodne konkurse za preuzimanje odredjene vremenske koncesije komplentnog javnog prevoza i jos jednom napominjen nikakko ispustiti preduzece kao takvo iz ruku gradske uprave.

  5. Tramp kaže:

    Nažalost. Svemu
    ovome su krivi građani (e sad koji?)Glasali ste (ja nikad ne izlazim na glasanje) a sami znate ko su ti, za koje ste glasali.

  6. Insajder kaže:

    Tramp,
    Treba izaći na glasanje ali je problem što je vlast u Subotici,a verujem i u celoj državi, uspostavljena po mafijaškom sistemu( saga filmova Kum I, II, III ) su tipičan primer vladavine SNS-a sa njenim stelitima. E sad sam sam sebe demantovao ima li svrhe izaći na glasanje jer mafija se ne uklanja putem izbora nego……

  7. Anonimni kaže:

    Većinu kajmaka sada uzima Beograd. Ovde na lokalu ostaje mnogo manje nego pre. SNS mafija je potpuno usavršila isisavanje para iz budžeta.

  8. BO kaže:

    „Subotička javnost sada samo reži sa društvenih mreža na “nesposobne” stranačke kadrove, ne shvatajući da su upravo ti kadrovi, bili svesni svoje uloge ili tek korisni idioti, samo zupčanici jednog šireg mehanizma koji teži vlastitoj koristi, a ne interesu Subotičana.“

    ..jes’ vala – 9ovna smo .. nema herca za delanje.. samo „beeee“ pa u tor. Evo ja bacam kamen prvi ..

    (SuTrans i firm Krstić je intelektualni izazov spram opasnosti fizičke –> ‘bem ti, onomad kada se pucalo po šumama smo ostavili madžarima iz sela da prozivaju džandare a mi se odrekli šetnji šumom … e onda bi „Subotica protiv nasilja“ bila nestranačka priča po svim parametrima a i tada smo krili nogice… sramim se pred sobom)

  9. Radikal kaže:

    Mini busevi su kupljeni u vreme žute pandemije i gradonačelnika Saše Vučinića

  10. DJURA kaže:

    Tramp nikad ne izlazis na glasanje a hoces da se smeni vlast pa kako ti to mislis da uradis.Upravo je to i problem jer su glasaci SNS disciplinovani i izlaze na glasanje a ne kao opozicioni lajte kere dok vozovi prolaze.

  11. Punisher kaže:

    Subotica je skroz propala, Vučić nas uništio totalno.
    Ali izdržite dragi Subotičani, uskoro dolazi bolje vreme, vratićemo sve što je oteto, zatvorićemo svakog ko je radio protiv nas, pravda će biti zadovoljena.
    Strpljenje i osveta

  12. Mozakss kaže:

    Prethodnici su unistili tramvaj,naslednici politicke stetocine u saradnji sa privatnim biznisom unistile sutrans.koliko je veca steta,to samo oni znaju koji su u tome.ucestvovali i trljali ruke o dlanove prosli i sadasnji,dok gradjani subotice negoduju kako oni s pocetka tako sad ovi skraja i nikome nista,jer ce obican papair a4 formata biti dovoljan da zadovolji formu objasnjenja kako je to eto moralo da se desi,za dobrobit svih(tih ucesnika u unistavanju jgp),da bi se stvorili uslovi za neko novo jgp koje ce da posluje na novim boljim osnovama,pod privantim patronatom,slicnim onim koje je unistilo i tramvaj svojevrrmeno za dobrobit svih(tadasnjih pojedinaca).
    Zali boze obicnog naroda koji se tada isplakao i ovognnekog novog koji ce se isplakati kroz mozda neki bunt protiv gasenja jbp sutrans zbog tranzicije za dobrobit celog drustva..

  13. Trovach kaže:

    @Punisher…Ne delim tvoj optimizam. Suboticani su pokazali da ih izlazenje na izbore ne interesuje (izlaznost malo preko 50%), dajuci vlasti na znanje da nemaju nista protiv unistavanja svog grada i bahate kradje koja je toliko ocigledna da bi svuda u (normalnom) Svetu sav narod izasao na ulice i trazio krivicnu odgovornost. Kada vlast stalno dobija takav signal, sta ih sprecava da postanu jos bahatiji i pohlepniji.

  14. Vozi Misko kaže:

    Za obavestenje mladjim narastajima i onima koji poznaju nas grad samo na osnovu „rekla- kazala“. Suboticki elektricni tramvaj je osnovn i koristen kao privatno vlasnistvo i jedan nuzprodukt belgijskog akcionarskog drustva koje je ulozima svojih akcionara izgradilo elektricnu centralu za snabdevanje elektricnom energijom kako samog grada tako i industrijskih postrojenja u gradu i okolini.
    U vecini Zapadnoevropskih gradova je gradska vlast uglavnom dodelioc koncesije a prevoz je u rukama akcionerskih drustava u kojima obicno gradska vlast drzi 51% akcija a time i isto toliko glasova kada je rec o odlucivanju.

  15. Nidžo kaže:

    @Trovach
    Stalno slušamo o „očiglednoj krađi“. Molim konkretan primer pa i da poverujem. Na izbore nisam izlazio jer sam znao njihov ishod. Kako? Pa stalnim praćenjem opozicije preko N1 i NoveS sam došao do jednostavnog zaključka da narodu ne nude ama baš ništa sem smene režima. Na kraju se ispostavilo da ni to nisu u stanju.

  16. Trovach kaže:

    @Nidžo…Eno snimci gomile glasaca iz Republike Srpske. Vodji ne valja njegov neposlusni narod, pa ga zamenio.

  17. Tramp kaže:

    Izlaženje na izbore samo se daje legitimne postojećoj vlasti da odradi posao oko izbora kako joj odgovara.Potom kad „pobede,“lako negiraju sve kritike kao neosnovane.Oni su svesni da dokle god drže kompletna sredstva informisanja njima je pobeda zagarantovana,.Ta sredstva informisanja sluša 100%svih penzionera jer su oni vecina i na njih računa vlast.Stoga ,po meni je jedino rešenje ne izlazak na izbore što većeg broja ljudi,kao prvo.A kada na te njihove izbore izađe 30% i manje građana neko ce u EU da postavi pitanje legimiteta .Ne vidim nikoga ko bi osim EU mogao da reši ovu parodiju. Teško da će neko promeniti mišljenje penzionera sa 25000din mesečno da ne glasa , još kad mu ponude 10000 plus ,pa vaučere i sl. Ili nekog ko sedi. u Javnom Preduzeću sa diplomom privatnog fakulteta , zaposlen da ne radi.

  18. Vozi Misko kaže:

    Ako srpska vlada bez problema moze da raspise medjunarodni tender za koncesiju na aerodrom „Nikola Tesla“ i dodeli je stranom ponudjacu (Vinci – Airports) onda valjda moze i jedna Subotica isto tako da raspise konkurs za koncesiju na gradski prevoz i dodeli je najoptimalnijem ponudjacu koji se pojavi na konkursu. Zbog obima i vrednosti posla konkurs mora obavezno biti internacionalan

  19. robert kaže:

    yucom,peščara,trgopromet,pionir,29 novembar,zorka,itd itd sve su ovako počeli zakulisne radnje i ops odeeee

OSTAVITE KOMENTAR

+ 80 = 90

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 9 + 11 ?
Please leave these two fields as-is: